پشم سنگ و لیست قیمت پشم سنگ تخته ای و توری دار و فویل دار

چکیده : پشم سنگ یک الیاف نسوز با دمای ذوب 1300 درجه سانتی گراد است. که برای اینکه کاربرد این عایق زیاد شود در انوع شکل ها مانند تخته ای، توری دارد و فویل دار تولید می شود. که به انگلیسی به آن rock wool می گویند.

 

پشم سنگ عایق آریا

 

پشم سنگ یا عایق پشم سنگ یک  ماده الیافی با دمای ذوب 1300 درجه سانتیگراد است. که دمای حرارتی و برودتی آن کمتر از پشم سرامیک است. ولی پشم سنگ در مقایسه با پشم شیشه  دمای حرارتی و آگوستیک بهتری دارد.  نوعی عایق محافظ در برابر آتش سوزی ها می باشد. این عایق طبیعی ترین عایق دنیا است. که بر پایه سنگ بازالت نوعی سنگ آذرین که از بازمانده سنگ های آتشفشانی است. پشم سنگ عایق الیافی که ذاتاً آتش زا نیست و از گسترش آتش جلوگیری می کند و در برابر قارچ و کپک مقاوم است و نوعی عایق رطوبت و ضد ضربه نیز به حساب می آید.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ به انگلیسی Rock wool نام دارد. نوعی عایق معدنی و طبیعی که که محدوده دمای برودتی آن منفی 30 درجه سانتیگراد است. که در سرما و گرما تحمل زیادی در برابر یخ زدگی و شوک های الکتریکی دارد. محدوده دمایی آن  مثبت 750 درجه سانتی گراد می باشد. طبیعی ترین عایق دنیا که با دستگاه های پیچیده ولی تولید آن اصولی ساده دارد. از پشم سنگ در عایق کاری های بزرگ و کوچک استفاده می شود. این عایق در هنگام تولید در انواع شکل ها مانند پتو، تخته ای یا اسلب و لحافی تولید می شوند. که کمک بزرگی به جلوگیری از هدر رفت انرژی می کند .با  انواع محصولات این عایق می توان همه جای خانه را عایق نمود. و هزینه های گرمایشی و سرمایشی را پایین آورد.

قیمت پشم سنگ

قیمت پشم سنگ اغلب بر اساس ضخامت و چگالی و نوع کاربرد و نوع روکش فویل آلومینیوم و  کاغذ کرافت قیمت گذاری می شود. قیمت پشم سنگ گرانتر از پشم شیشه و ارزانتر از  پشم سرامیک است. این عایق اغلب با پشم شیشه مقایسه می شود. ولی قیمت پشم سنگ گرانتر از پشم شیشه است و لی خصوصیات و ویژگی های آن بهتر از پشم شیشه و پشم سرامیک است. به همین دلیل از این عایق بیشتر در عایق کاری ساختمانها استفاده می شود. قیمت پشم سنگ ارزان تر از  پشم سرامیک است و دلیل آن معدنی و طبیعی بودن آن است . پشم سنگ سرطان زا نیست و هیچ خطری برای ساکنین ساختمان ندارد . طول عمر زیادی دارد و مقرون به صرفه ترین عایق در  پروژه های بزرگ و کوچک است .

معمولا قیمت پشم سنگ در ایران بر اساس برند و نوع کاربرد آن و ضخامت و چگالی و نوع روکش فویل آلومینیوم و توری مرغی محاسبه و تعیین می شود. چگالی و ضخامت تاثیر زیادی در قیمت عایق دارد. ضخامت هر چقدر بیشتر باشد باید از الیاف های بیشتری استفاده شود برای همین دلیل چگالی عایق نیز بالا می رود. در واقع چگالی نرمی و سفتی عایق است.  هرچقدر ضخامت و چگالی بالاتر می رود مقاومت آن در برابر آتش نیز افزایش می یابد.

پشم سنگ با انواع فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و  توری مرغی نیز تولید می شود. این روکش ها اغلب از کشور های مختلف واردات می شوند. که با گران شدن ارز بر قیمت پشم سنگ تاثیر زیادی می گذارد. فویل و کاغذ بیشتر برای پشم سنگ رولی استفاده می شود. و توری مرغی نیز برای عایق پتویی استفاده می شود. که مقاومت آن را در کشش بالا می برد.

انواع پشم سنگ

انواع پشم سنگ و با محصولات آن می توان همه جای خانه را  عایق کاری نمود. هر یک از محصولات این عایق کاربرد منحصر به‌فرد خود را دارد.  عایق پشم سنگ را بعد از تولید به ندرت بازیافت می کنند. عایق ها بعد از اینکه عایقی خود را  از دست می دهند به محیط زیست برمی گردند و به جای خاک از آن استفاده می شود که به پشم سنگ هیدرو پونیک معروف هستند.  هیدرو پونیک کمک بزرگی به رشد سریع گیاه می کند تا زودتر رشد کند. هوای بین الیاف ها اکسیژن زیادی را به گیاه می رساند.  پر کاربرد ترین انواع پشم سنگ عبارتند از :

پشم سنگ تخته ای

 

پشم سنگ تخته ای عایق آریا

 

پشم سنگ تخته ای یا ورقه ای یکی از انواع محصولات پشم سنگ است که مکعب مستطیل شکل است. و برای عایق کاری دیوار ها ، سقف ، کف خانه ها  و کانال های هوا  استفاده می شود. این عایق با ضخامت های 3 سانت تا 10 سانت و با چگالی 50 الی 150 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. و با کاغذ کرافت و فویل آلومینیوم روکش می شود. ابعاد این عایق تخته ای با عرض 60 سانت  و طول 120 سانت تولید می شوند.

پشم سنگ توری دار

 

پشم سنگ توری دار عایق آریا

 

پشم سنگ توری دار  یک پتو یا تشک با ضخامت های مختلف که با یک طرف توری مرغی یا مش تولید می شود . عایق انعطاف پذیر و قوی در برابر آتش که اغلب در  درجه حرارت های بالا در تاسیسات بزرگ مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و صنعت نفت و گاز استفاده می شوند. این عایق توری دار  با چند مدل مختلف تولید می شود که کاربرد های مختلفی در عایق کاری دارند. چگالی آن از 50 الی 150 کیلو گرم در متر مکعب و با ضخامت های 3 الی 10 سانت و با ابعاد های عرض 120 سانت و طول 5 متر تولید می شوند. محدوده دمای این عایق بین منفی 30 الی مثبت 750 درجه سانتی گراد است.

پشم سنگ فویل دار

 

پشم سنگ فویل دار عایق آریا

 

پشم سنگ فویل دار نوعی عایق لحافی رولی که با الیاف های ظریف و نازک که محدوده دمایی آن بین منفی 15 الی 150 درجه سانتی گراد است .با انواع روکش های فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و آلوم گلس تولید می شود که بیشتر در پوشش سقف سالن های صنعتی و ورزشی کاربرد دارد و برای عایق کاری تاسیسات کوچک نیز  مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق از چگالی 25 الی 60 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شوند.

پشم سنگ هیدرو پونیک

پشم سنگ هیدرو پونیک نوعی الیاف سنگ که برای پروش گیاهان استفاده می شود. و برای رشد سریع گیاه از این عایق استفاده می شود و به جای پیوند الیاف ها از  رزین گیاهی استفاده می شود که در ایران متاسفانه رزین گیاهی وجود ندارد ولی در عوض می توان از محصول فله این محصول استفاده نمود.

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای یک عایق شبیه به لوله است که مخصوص عایق کاری لوله های گرم و سرد است.

نحوه تولید پشم سنگ

مواد اصلی پشم سنگ بازالت است ولی این سنگ را با سرباره فولاد مخلوط می کنند و در دمای 1450 الی 1500 درجه سنگ ها را ذوب می کنند. مواد مذاب به داخل ظرفی فلزی کوچک ریخته می شود تا از تلاطم بیفتد سپس مواد به صورت یک دست بر روی اسپینری که با سرعت زیاد  می چرخد مواد مذاب را آنقدر می چرخاند تا به الیاف تبدیل شود. اندازه  الیاف ها بین 5 الی 8 میلیمتر است. برای اینکه الیاف ها پراکنده نشوند چسبی به آن اضافه می شود تا  الیاف ها را به هم متصل کند. این نوع تولید همانند تولید آبنبات پنبه ای است که به آن پشمک هم می گویند.

بعد از آن الیاف ها را از کوره ای که چهار صد درجه حرارت دارد عبور می کند . تا پخته شوند تا چسب خشک شود تا  الیاف ها  ضخامت و حالت خود را حفظ کند. بعد از آن الیاف ها از روی نقاله و خط تولید عبور داده می شود و با دستگاه های مخصوص برش داده می شوند. که به شکل پتو و تخته ای تولید می شوند. و با دستگاه های مخصوص بسته بندی می شوند

کاربرد پشم سنگ

  • عایق کاری تاسیسات
  • عایق کاری ساختمان های مسکونی و اداری
  • در پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی ها
  • در انواع صنعت های خودرو سازی و هواپیماسازی

معایب پشم سنگ

پشم سنگ بهترین عایق ساختمان با درجه حرارت بالا و نقطه ذوب زیاد است که نسبت به ویژگیهایی که دارد معایب زیادی ندارد تنها معایب آن داشتن ریزگرد است. که خطری برای انسان ندارد و سرطان زا نیست. و در هنگام استفاده از آن از ماسک استفاده نمایید. این عایق به دلیل داشتن سیلیس کمی حساسیت پوستی به وجود می آورد.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

پشم سنگ ماده ای است که از سنگ های طبیعی بازالت که از بازماده سنگ های آتشفشانی تولید می شود. ولی پشم شیشه از 80 درصد مواد بازیافتی مانند شیشه ها و شن و ماسه و سیلیس تولید می شود.

نقطه ذوب پشم سنگ 1300درجه سانتیگراد و دمای کاربردی آن 750 درجه سانتیگراد و دمای برودتی آن منفی 30 درجه سانتیگراد است. ولی پشم شیشه نقطه ذوب آن 600 درجه سانتیگراد و دمای کاربردی آن 250درجه سانتیگراد و دمای برودتی آن منفی 15 درجه سانتیگراد است.

چگالی پشم سنگ بین 25 الی 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود ولی چگالی پشم شیشه بین 8 الی 120 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شوند. پشم شیشه 10 برابر حجم خود فشرده می شود که با کشیدن هوا از میان الیاف های انجام می شود و بعد از تحت فشار دوباره به حالت اولیه خود بر می گردد. ولی پشم سنگ این طور نیست و حالت برگشت پذیری ندارد. الیاف های پشم سنگ بین 6 الی 8 میلیمتر است ولی الیاف های پشم شیشه بین 5 الی 6 میلیمتر می باشد

در نتیجه پشم سنگ نسبت به پشم شیشه در برابر حرارت و صدا مقاومت بیشتری دارد . وزن پشم سنگ بیشتر از پشم شیشه است. و کاربرد پشم سنگ نیز از پشم شیشه در پروژه های عمرانی و تاسیسات بزرگ بیشتر استفاده می شود. پشم سنگ به عنوان بهترین عایق ساختمان شناخته می شود.

دانسیته پشم سنگ

هر محصولی از یک چگالی و یا وزنی در حجم 1 متر مکعب تولید می شود که به آن وزن مخصوص و یا دانسیته می گویند. پشم سنگ نیز در هنگام تولید با وزن مخصوص های مختلف تولید می شود که اغلب ضخامت ها نیز متفاوت می باشد. این عایق اغلب از دانسیته 25 الی 150 کیلو گرم در متر مکعب که با انواع محصولات به شکل های مختلف تولید می شوند.

آیا پشم سنگ سرطان زا است؟

پشم سنگ سرطان زا نیست .این عایق یک عایق طبیعی و بی خطر برای انسان است. و یکی از محبوب ترین عایق های دنیا که از آزبست هم برای تولید این عایق استفاده نمی شود.

 

نظرات کاربران

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.