سوالات متن درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ⭐️ [ کامل ترین جواب درس 13 ]

سوالات متن درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب در ادامه با راه حل کامل و دقیق قرار داده شده است.

در این مطلب آموزشی می خواهیم این سوالات را با جواب که توسط معلمان عزیز تهیه شده است ، منتشر کنیم.

با نوین گام مرجع آموزش ابتدایی و دبیرستان همراه باشید.

 

سوالات متن درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم

۱) منظور از رسانه های دوسویه (تعاملی)‌ مثلا شبکه های اجتماعی چیست؟‌

پاسخ: بدین معناست که شما در آن واحد هم فرستنده اید و هم گیرنده، هم تولید کننده اید و هم مصرف کننده.

۲) ویژگی های مخاطبان فعال را بنویسید.

پاسخ: گردشگری، نفع گرایی یا سودمندی، هدفمندی، مشارکت و درگیری، مقاومت

۳) پژوهشگران رسانه در ابتدا اعتقاد داشتند که رسانه‌ها مثل تفنگی که «گلولهٔ جادویی» شلیک می‌کند، بر مخاطب تأثیر قوی، فوری و مستقیم دارند و مخاطب کاملاً منفعل است.

۴) مفهوم نظریه «گلوله جادویی» چیست؟

پاسخ: پژوهشگران رسانه در ابتدا اعتقاد داشتند که رسانه‌ها مثل تفنگی که «گلولهٔ جادویی» شلیک می‌کند، بر مخاطب تأثیر قوی، فوری و مستقیم دارند و مخاطب کاملاً منفعل است و بدون هیچ مقاومتی در برابر این گلوله به مردن محکوم است.

۵) پژوهشگران رسانه در ابتدا اعتقاد داشتند که رسانه‌ها مثل تفنگی که «گلولهٔ جادویی» شلیک می‌کند، بر مخاطب تأثیر قوی، فوری و مستقیم دارند و مخاطب کاملاً منفعل است و بدون هیچ مقاومتی در برابر این گلوله به مردن محکوم است.

۶) باید دقت شود هر چند متن تولید رسانه ای برای همه مخاطبان یکسان است. بر چه اساسی مخاطبان برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد می کنند؟

پاسخ: بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزش ها و عقاید خود

۷) هیچ گربه ای برای رضای خود موش نمی گیرد، این عبارت در مورد محصولات رسانه ای به چه معناست؟

پاسخ: تولید کنندگان محصولات رسانه‌ای هم حاضر نیستند که پول، وقت و تخصصشان را همین طوری توی جوی آب بریزند! آنها حتماً اهداف آشکار و پنهانی دارند که در متن و زیرمتن تولیداتشان، قرار دارد و سعی می‌کنند که بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارند.

۸) چرا می گوییم که بازی همیشه آن طور که بازی سازان (تولیدکنندگان محصولات رسانه ای) طراحی می کنند پیش نمی رود؟

پاسخ: چرا که اولاً علاوه بر مفهوم «متن» و «زیر متن»، مفهوم مهم دیگری به نام «فرا متن» داریم و ثانیاً هر چقدر سواد رسانه‌ای مخاطب بیشتر باشد، بیشتر می‌تواند پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم رسانه‌ای را درک، خنثی و حتّی به ضد خودش بدل کند.

۹) مخاطبان ممکن است بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزش‌ها و عقاید خود، برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد کنند که الزاما همۀ این تفسیرها، درست نیست.

۱۰) آیا مفهوم مخاطب با روند توسعه رسانه ها تغییر کرده است؟ (تغییر در پیام همبرگری)

پاسخ: بله – با ظهور رسانه‌های دوسویه (تعاملی)، مفهوم خطیِ فرستنده گیرنده به مفهوم دایره‌ای و پیچیده‌ای تبدیل شده است؛ به عنوان مثال شما در شبکه‌های اجتماعی در آنِ واحد هم فرستنده‌اید و هم گیرنده؛ هم تولیدکننده‌اید و هم مصرف کننده.

۱۱) اصطلاح گلوله جادویی برای کدام رسانه ها به کار می رفت؟

پاسخ: برای رسانه های یکسویه

۱۲) چرا امروزه نظریه گلولهٔ جادویی رد شده است؟

پاسخ: هر چند «متنِ» تولید رسانه‌ای برای همۀ مخاطبان یکسان است، مخاطبان ممکن است بر اساس دانش قبلی، تجربیات، ارزش‌ها و عقاید خود، برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد کنند که الزاما همۀ این تفسیرها، درست نیست.

۱۳) چرا طراحی های هوشمندانه رسانه ای در زیر متن ها همیشه آن طور که آنها طراحی می کنند پیش نمی رود؟

پاسخ: اولاً علاوه بر مفهوم «متن» و «زیر متن»، مفهوم مهم دیگری به نام «فرا متن» داریم و ثانیاً هر چقدر سواد رسانه‌ای مخاطب بیشتر باشد، بیشتر می‌تواند پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم رسانه‌ای را درک، خنثی و حتّی به ضد خودش بدل کند.

۱۴) آیا تفاوت های فرهنگی و شناختی (فرامتن) تنها در مورد تولیدات رسانه ای به کار می رود؟

پاسخ: خیر – گاهی خود رسانه ها نیز در زمان ها و مکان های متفاوت، معانی و کارکردهایی بعضاً متضاد پیدا می کنند.

۱۵) تفاوت های فرهنگی و شناختی (فرامتن) در مورد رسانه تلفن همراه را در دو قاره اروپا و شرق آسیا بررسی کنید؟

پاسخ: «تلفن همراه در اروپا، ادامۀ تلفن محسوب می‌شود اما در شرق آسیا به ابزاری برای شبکه‌سازی اجتماعی تبدیل شده است. این نشان می‌دهد که فرهنگ فردگرای اروپایی و فرهنگ جمع گرای شرق آسیا تا چه میزان توانسته است بر کارکردهای تلفن همراه تأثیر بگذارد.»

۱۶) بین مخاطب فعال و مخاطب منفعل، چه فرق هایی وجود دارد؟

پاسخ: خاطب «فعّال» کسی است که می‌داند، می‌خواهد و می‌تواند که به شکل مناسب و میزان متناسب از رسانه‌ها بهره‌برداری کند، در حالی که مخاطب «منفعل»، بی برنامه، بی قاعده و بیش از حد، همیشه و همه جا حاضر و ناظر است، او امیر رسانه‌ها نیست؛ اسیر دست آنها است!

۱۷) منظور از اینکه شما در بهره مندی از یک رسانه دوئل می کنید چیست؟

پاسخ: وقت (عمرو جوانی) و هزینه (سرمایه و دسترنج) می پردازیم تا تجربه ای مغتنم به دست آوریم اما هر رسانه، ارزش حتی یک بار دیده یا تجربه شدن را ندارد. باید هر چه بیشتر از برخی آثار رسانه ای – که حاصل یک عمر اندیشه و خلاقیت سرشار است مانند کتاب های ارزشمند، فیلم های فاخر و … بهره ببریم.

آشنایی با مفهوم سواد رسانه ای

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.

افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.