سوالات متن درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ⭐️ [ کامل ترین جواب درس 19 ]

سوالات متن درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب در ادامه با راه حل کامل و دقیق قرار داده شده است.

در این مطلب آموزشی می خواهیم این سوالات را با جواب که توسط معلمان عزیز تهیه شده است ، منتشر کنیم.

با نوین گام مرجع آموزش ابتدایی و دبیرستان همراه باشید.

 

سوالات متن درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم

۱) امروزه در بیشتر خانه‌ها تلویزیون عنصر محوری و عضو اصلی خانواده است تا جایی که در حال حاضر در اغلب خانه‌ها وسایل به گونه‌ای چیده می‌شوند که رو به تلویزیون باشند.

۲) منظور ما از تلویزیون فقط یک جعبه یا صفحه نیست؛ بلکه مجموعه پیام‌هایی است که از شبکه‌های داخلی و خارجی وارد خانه‌ها می‌شود.

۳) توصیه‌هایی درباره استفاده از تلویزیون را بنویسید.

پاسخ: 1- برای تماشای تلویزیون برنامه داشته باشید.
2- با تلویزیون در تماس باشید؛ برای مثال اگر اشتباهی در برنامه‌ای رخ داد، سعی کنید نظر خود را به اطّلاع تولید کنندگان برنامه یا مسئولان شبکه برسانید.
3- اگر برنامه‌ای شما را ناراحت کرد با والدین خود در این باره صحبت کنید.
4- در تماشای برنامه‌های تلویزیون مشکل پسند باشید و برنامه‌هایی خاص را برای تماشا انتخاب کنید.
5- نکته سنجانه از تلویزیون استفاده کنید؛ به طور مثال هنگام تماشای تلویزیون روی شخصیت‌های اصلی داستان متمرکز شوید و اعتقادات و رفتارهای آنها را با خود و هنجار جامعه مقایسه کنید.
6- به تأثیر برنامه‌های تلویزیونی بر افکار و احساساتتان توجه کنید. بدانید که تبلیغات و پیا‌م‌های بازرگانی قصد دارند شما را ترغیب کنند که کالایی را مصرف کنید.
7- دکمۀ قرمز را فراموش نکنید. زمان صرف غذا و دور هم جمع شدن اعضای خانواده و زمان مطالعه، زمانی نیست که با تماشای تلویزیون از کیفیت آن کاسته شود.

۴) چرا ما در استفاده از منابع وبگاه های علمی معتبر در تحریم بودیم؛ امّا در استفاده از شبکه های ماهواره ای در تحریم قرار داده نشدیم؟

پاسخ: به دلیل نفوذ فرهنگی کشورهای خارجی بر فرهنگ و عادت های مردم کشور ما.

۵) به نظر شما هدف از ایجاد شبکه های ماهواره ای پر ‌شمار فارسی زبان چیست؟

پاسخ: ایجاد رغبت بیشتر در استفاده از این شبکه ها به جای رسانه ملی برای حفظ و افزایش نفوذ فرهنگی، جذب دانشمندان و موارد بسیاری دیگر.

آشنایی با مفهوم سواد رسانه ای

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.

افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.