سوالات متن درس پنجم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ⭐️ [ کامل ترین جواب درس 5 ]

سوالات متن درس پنجم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب در ادامه با راه حل کامل و دقیق قرار داده شده است.

در این مطلب آموزشی می خواهیم این سوالات را با جواب که توسط معلمان عزیز تهیه شده است ، منتشر کنیم.

با نوین گام مرجع آموزش ابتدایی و دبیرستان همراه باشید.

 

سوالات متن درس پنجم تفکر و سواد رسانه ای دهم

۱) کلیشه چیست؟

پاسخ: اگر رسانه یا رسانه‌ها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار نمایند، می‌توانند آن بازنمایی را به «کلیشه» تبدیل کنند. به بیان دیگر، رسانه، راه‌های مجسّم کردن برخی گروه‌ها، هویت‌ها و موقعیت‌ها را به ما می‌آموزد. زمانی که این تصوّرات با مردم ارتباط پیدا کند، با عنوان کلیشه تعریف می‌شود.

۲) کلیشه سازی چیست؟

پاسخ: کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه می‌افتیم، بلافاصله کلیشۀ ساخته شده توسط رسانه‌ها در ذهن ما می‌آید و در قضاوت و تصمیم گیری‌های ما نسبت به افراد و اتّفاقات پیرامون‌مان تأثیر می‌گذارد.

۳) یکی از نمونه‌های مثبت کلیشه سازی، بازنمایی اعتیاد در رسانه‌ها است.

۴) با ذکر کلیشه های زیر چه مفاهیمی در ذهن شما تداعی می شود؟

الف) لوازم صوتی و تصویری ژاپنی
ب) خودرو های سواری آلمانی
ج) اجناس چینی

پاسخ: الف: دوام و کیفیت بالا
ب: اتومبیل های اشرافی
ج: بی کیفیت و ارزان

۵) یکی از موضوعاتی که بین بازنمایی و کلیشه سازی مشترک است کدام است؟

پاسخ: عدم نمایش تمام واقعیت برای ذهنیت سازی مخاطب است. در واقع رسانه با حذف برخی از ویژگی های یک مفهوم، ویژگی هایی از آن را برجسته می کند که در راستای نگاه خودش قرار دارد.

۶) یک نمونه مثبت از کلیشه سازی را بررسی کنید.

پاسخ: به عنوان مثال، بازنمایی اعتیاد در رسانه ها: معمولاً از معتادان، کلیشه‌ای به صورت افرادی کثیف، بیمار، لاغر، در حال افتادن در جوی آب یا کنار خیابان با فقر مالی و خانواده‌ای نابسامان در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود، در حالی که در بخش مرفه جامعه و افراد به ظاهر تمیز و ثروتمند نیز با گسترش پدیدۀ سیاه اعتیاد روبه رو هستیم. ولی از آنجا که بخش مهمی از رسانه‌ها، احساس مسئولیت اجتماعی می‌کنند در بازنمایی معتادان می‌کوشند جاذبه‌ای حتّی حاشیه‌ای و اندک نیز برای نسل جدید و جامعه ایجاد نکنند.

۷) فن «تکرار» در ایجاد کلیشه، نقشی کلیدی دارد.

۸) تکرار باعث می‌شود گیرندۀ پیام به طور ناخودآگاه به تعمیم دست بزند.

۹) اگر همیشه چنین تصویری از سربازان امریکایی را به شما نشان دهند، چه تصویری از ارتش امریکا در ذهن تان ایجاد می شود؟

پاسخ: یک ذهنیت کلیشه ای دور از واقعیت از مهربانی ارتش امریکا – در حالی که در ویتنام و عراق، دست به جنایت های هولناکی زده اند.

آشنایی با مفهوم سواد رسانه ای

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.

افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.