سوالات متن درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ⭐️ [ کامل ترین جواب درس 18 ]

سوالات متن درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب در ادامه با راه حل کامل و دقیق قرار داده شده است.

در این مطلب آموزشی می خواهیم این سوالات را با جواب که توسط معلمان عزیز تهیه شده است ، منتشر کنیم.

با نوین گام مرجع آموزش ابتدایی و دبیرستان همراه باشید.

 

سوالات متن درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم

۱) با ظهور اینترنت، دنیای جدیدی پدیدار شد که آن را فضای مجازی نامیدند.

۲) امروزه فنّاوری‌های ارتباطی به این رؤیاها رنگ واقعیت داده‌اند. با تحوّلی سریع، رسانه‌ها ظرفیت‌هایی جدید یافته و مرزهای جغرافیایی را حذف کرده‌اند. یکی از این تحولات ظهور اینترنت است.

۳) برخی از پژوهشگران حوزۀ تلفن همراه به صراحت از فرهنگی جدید به نام «فرهنگ تلفن همراه» یا شکل گیری «نسل انگشت شست» یاد می‌کنند.

۴) شکل گیری «نسل انگشت شست» یعنی چه؟

پاسخ: این بدان معناست که نوجوانان در همه جا، همواره دستشان روی صفحه کلید تلفن همراهشان است و در حال فرستادن و یا دریافت پیامی جدید هستند.

۵) توصیه‌هایی دربارۀ استفاده از تلفن همراه را نام ببرید.

پاسخ: 1- اطّلاعات، عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی خود را در تلفن همراه نگهداری نکنیم؛ چرا که با گم شدن تلفن همراه یا حتّی از طریق بلوتوث این اطلّاعات به راحتی قابل سرقت است.
2- سامانه ضبط تلفن همراه حتّی در حالتی که دستگاه به ظاهر خاموش است، می‌تواند فعّال شود و همانند یک میکروفن عمل کند؛ لذا آگاه و مراقب باشیم که دیگران به حریم خصوصی ما دست نیابند.
3- استفاده از وای فای‌های عمومی، امکان دزدی اطلّاعات تلفن همراه ما را صدچندان می‌کند؛ لذا در حد امکان از وای فای خصوصی و امن استفاده کنیم.
4- هنگام کار با تلفن همراه در معرض تبلیغات تجاری هستیم که وقتمان را تلف می‌کند. ما می‌توانیم به اپراتور خود اعلام کنیم که دیگر چنین پیام‌هایی برایمان فرستاده نشود.
5- متن‌هایی را که از افراد ناشناس دریافت می‌کنید، نادیده بگیرید. از فرستادن شماره تلفن خود به صورت برخط (آنلاین) پرهیز کنید. هرگز اطّلاعات شخصی یا مالی خود را در پاسخ به پیامکی ارائه ندهید.
6- پیامک‌هایی که اغلب وعده هدایای رایگان می‌دهند یا از شما می‌خواهند که اطلّاعات کاربری خود را تأیید کنید تا از این طریق اطلّاعات شخصی شما آشکار شود، هرزنامه نامیده می‌شود.
7- شرکت‌های قانونی، اطلّاعاتی مانند شماره حساب‌ها یا کلمات عبور را از طریق پست الکترونیکی یا متن درخواست نمی‌کنند؛ بر این اساس به لینک‌هایی که در پیامک می‌آید پاسخ ندهید و روی آنها نیز کلیک نکنید.

آشنایی با مفهوم سواد رسانه ای

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.

افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.