سوالات متن درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ⭐️ [ کامل ترین جواب درس 17 ]

سوالات متن درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب در ادامه با راه حل کامل و دقیق قرار داده شده است.

در این مطلب آموزشی می خواهیم این سوالات را با جواب که توسط معلمان عزیز تهیه شده است ، منتشر کنیم.

با نوین گام مرجع آموزش ابتدایی و دبیرستان همراه باشید.

 

سوالات متن درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم

۱) چهار مورد از شاخص های سبک زندگی را نام ببرید.

پاسخ: بازی، سرگرمی و چگونگی گذران اوقات فراغت، همانند پوشش، نوع و چگونگی غذا خوردن، نوع و میزان خرید کردن و سایر مواردی که در دروس قبل مورد بررسی قرار دادید، نشان‌ دهندۀ سبک زندگی است.

۲) بر اساس آمار و ارقام، جذاب ترین رسانه ها برای همسالان کدام رسانه ها است؟

پاسخ: تلویزیون، تلفن همراه و بازی های رایانه ای و ….

۳) بسیاری از مخاطبان رسانه‌ها برای پرکردن اوقات فراغت و تفریح به سراغ رسانه‌ها می‌روند.

۴) آمار و ارقام نشان می‌دهد جذاب‌ترین رسانه‌ها برای همسالان شما تلویزیون، تلفن همراه و بازی‌های ویدئویی (رایانه‌ای، موبایلی و …) است.

۵) برچسب اسرا چیست؟

پاسخ: برچسب «اِسرا» روی بازی‌های ویدئویی/ رایانه‌ای، محدودیت سنی برای بازی را مشخص می‌کند.

۶) نمایش خشونت، یعنی نمایش رفتاری که برای آسیب رساندن به دیگری از کسی سر می‌زند و دامنۀ آن از بالا بردن صدا با هدف اعمال خشونت تا گرفتن حیات از یک موجود جاندار گسترده است.

۷) نمایش استعمال دخانیات یا مواد مخدر در بازی‌ها می‌تواند موانع روانی اجتماعی مصرف نکردن آنها را برای مخاطب تضعیف کند. این رفتار وقتی توسط قهرمان داستان انجام شود، آسیب بیشتری خواهد داشت.

۸) نمایش نکات غیراخلاقی در بازی‌های رایانه‌ای ضمن در پی داشتن عوارضی مانند بلوغ زودرس، می‌تواند منجر به قبح‌شکنی و عادی‌سازی این رفتار شود.

۹) ترس چیست؟

پاسخ: ترس، نوعی احساس درونی مبتنی بر عدم امنیت و نیز بی‌اعتمادی به فضای موجود است.

۱۰) نمایش موقعیت‌های ترسناک می‌تواند در سنین مختلف منجر به آسیب‌هایی نظیر استر‌س‌های مزمن، بیمار‌ی‌های قلبی‌ تنفسی، لکنت زبان در کودکی و حس بدبینی و رفتارهای محافظه کارانه در محیط اجتماعی شود.

۱۱) در نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای کشور ما (ESRA) محتوای بازی‌های رایانه‌ای براساس چه ویژگی هایی بررسی می شود؟ نام ببرید.

پاسخ: خشونت
مواد مخدر و دخانیات
نمایش نکات غیر اخلاقی
ترس
نقض ارزش‌های دینی
نقض هنجارهای اجتماعی
ناامیدی

۱۲) در برخی از باز‌ی‌ها عواملی زمینه را برای ایجاد اندوه و بی معنایی ذهنی فراهم می‌کنند، برخی از آنها را بنویسید.

پاسخ: – اجبار بازیکن برای انجام عملی ناخوشایند برخلاف میل خود
– القای احساس یأس، سردرگمی، پوچی و بی هدفی
– احساس غم عمیق از طریق کشتن شخصیت محبوب بازیکن

آشنایی با مفهوم سواد رسانه ای

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.

افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود.